De afgelopen jaren stonden op politiek, economisch en maatschappelijk gebied in het teken van risico nemen. Denk aan de Brexit, bitcoins en onze groeiende uitgaven door de aantrekkende economie. Design-ontwikkelingen zijn vaak een gevolg van maatschappelijke, politieke en economische trends. Het nemen van risico’s gaan we daardoor ook terugzien in de (web)designs van dit jaar.

Designers nemen afscheid van de sobere stockfoto’s en minimalistische afbeeldingen en gaan meer buiten het boekje met asymmetrische elementen en felle kleuren. Denk aan risicovollere marketingcampagnes, felle kleurenschema’s, bewegende GIF-jes en artistieke afbeeldingen. Ook zien we veranderingen op het gebied van webdesign; zo gaan we bijvoorbeeld ‘skeletschermen’, duimvriendelijke navigatie en split-screens tegenkomen. Wij praten je in dit artikel bij over algemene trends die we dit jaar terug zullen zien op het gebied van webdesign, marketing en social media.

1. Het gebruik van meerdere kleurenschema’s

Van oudsher maken bedrijven gebruik van een paar kleuren in al hun branding- en design-uitingen, vanwege de herkenbaarheid online of op sociale media. Deze traditie gaat naar alle waarschijnlijkheid veranderen. Merken gaan op zoek naar andere manieren om op te vallen. Een mooie oplossing is het gebruik van meerdere kleurenschema’s. Re-branding van bedrijven met een overvloed aan kleuren is een belangrijke trend die al volop gaande is, zoals te zien is op de website van Bux (zie de afbeelding hieronder).

2. Split-screens – Weg met de symmetrie

2018 staat in het teken van opvallende ontwerpen. Om op te vallen zullen ontwerpers afwijken van de symmetrie op het canvas; weg van de standaard. Bedrijven zijn al begonnen met experimenteren. Omdat symmetrie jarenlang de standaard is geweest, zullen juist de asymmetrische en afwijkende elementen de aandacht trekken. Een voorbeeld hiervan is een splitscreen, waarbij een standaard webpagina wordt gesplits in twee losse delen. Op de ene helft van de pagina een opvallende foto of animatie en op de andere tekst, zoals Cuberta al toepast (zie hieronder).

3. De gradients komen terug!

De eens zo gehate gradients komen terug. Iedereen herinnert ze vast nog goed: de WordArt opties in Word. Toegegeven, die waren echt afschuwelijk. Maar gelukkig gaan merken er in 2018 beter mee om. Bijvoorbeeld door twee bijpassende kleuren in elkaar over te laten lopen met in het midden een rustgevende tekst of icoon. Skype gebruikt de gradienst bijvoorbeeld in hun vernieuwde chat interface.

4. Knallende kleuren, maar wel duotone

Door knallende en heldere kleuren te gebruiken kunnen marketeers of designers hun social media-feed onderscheiden. Kleuren worden op een juiste manier gemengd om er iets creatiefs en opvallends van te maken, zonder dat het kitsch wordt. Een gerelateerd fenomeen aan deze ontwikkeling is de opkomst van duotone-kleuren. Het gaat hier om twee tinten in één kleur; vooral bedoeld om een afbeelding meer op te laten vallen. Spotify bijvoorbeeld maakt al volop gebruik van duotone elementen op hun website en op social media.

5. Vetgedrukte en handgeschreven lettertypes domineren

Wil je opvallen met jouw ontwerp? Voeg dan handgeschreven of vetgedrukte lettertypes toe aan je design. Weg dus van de minimalistische fonts! Vetgedrukte en handgeschreven lettertypen zijn de nieuwe norm, zoals Heineken ook duidelijk laat zien op de website.

6. Meer aandacht voor social media posts

Vorig jaar kwamen we nog weg met een authentieke foto bij een post op Twitter of Facebook. Dit jaar moeten we iets harder ons best doen om op te vallen. In plaats van een generieke stockfoto’s zien we nu vriendelijk en stralend gezichten van blogschrijvers, of een animerend beeld bij een interessant verhaal. We moeten anno 2018 iets meer tijd steken in de aankleding van een artikel voordat we het online zetten.

7. Typografie als real life-elementen

Een andere artistieke ontwerptrend is typografie in combinatie met real life elementen. Het resultaat zijn letters die worden verweven in echte objecten of personen. Bekijk onderstaand voorbeeld maar eens:

8. Geometrische lettertypen – Pak de geodriehoek erbij!

Geometrische lettertypes, zoals Futura, Brandon Grotesque of Avenir, worden steeds vaker gebruikt op websites. Dit zijn lettertypes die bestaan (zoals de naam al doet vermoeden) uit geometrische vormen; het lijkt alsof ze met liniaal, geodriehoek en passer zijn getekend. Veel van deze lettertypes zijn in de 19e eeuw ontworpen, maar ze worden nu pas echt populair.

9. De opkomst van handgetekende illustraties

Handgetekende illustraties en iconen worden steeds meer gebruikt in marketinguitingen. Illustraties en pictogrammen worden unieker; merken willen zich immers onderscheiden en opvallen. Het voordeel van deze unieke illustraties is dat niemand ze kan repliceren. Bekijk de illustraties maar eens die Mailchimp toevoegt aan hun blogs & social media posts:

10. Bewegende GIF-jes

Het gebruik van GIF kwam met name in 2017 opzetten als reactie op bijvoorbeeld Facebook-berichten. Maar in 2018 gaan ook steeds meer bedrijven ze ontwikkelen. Deze GIF-jes kunnen namelijk eenvoudig worden ingezet voor bijvoorbeeld infographics, artikelen of op social media. Bovendien zijn ze onderscheidend en trekken ze de aandacht! Hieronder een voorbeeld van UX Planet:

11.  Skeletschermen

Zogenaamde ‘skeletschermen’ zie je steeds vaker terugkomen in webdesign. Dit zijn schermen die bestaan uit lege blokken, zonder inhoud, waarvan de inhoud nog ingeladen moet worden. LinkedIn bijvoorbeeld maakt er al een tijdje gebruik van, om de gebruiker het idee te geven dat er wat gebeurt op de pagina (namelijk het inladen van content). De gebruiker kan anticiperen op de inhoud voordat het daadwerkelijk zichtbaar wordt. Zodra je LinkedIn opent zie je eerst grijze en witte blokken en twee tellen later is de pagina gevuld. Ook Facebook maakt tegenwoordig gebruik van skeletschermen.

 

12.  Duimvriendelijke navigatie

2018 wordt het jaar van de duimvriendelijker navigatie op mobiele websites; denk aan het hamburgermenu onderin het scherm in plaats van bovenaan. Mobiele navigatie wordt daarmee steeds duimvriendelijker. Facebook veranderde zijn navigatie al naar beneden en Google Chrome heeft in een beta-versie de URL-balk naar beneden verplaatst. Doordat smartphones steeds groter worden, wordt het steeds lastiger om met je duim bovenin het scherm te komen. Een navigatie onderin voelt daardoor veel natuurlijker aan.

 

Revolutie in webdesign

Tot slot kunnen we stellen dat de design-wereld dit jaar op zijn kop gaat staan. Designer laten de soberheid, het minimalistische en de esthetiek achter zich en gaan richting risico nemen, innovatie en explosiviteit. Naar alle waarschijnlijkheid zullen de grootste technologiebedrijven (Spotify, Apple, Dropbox en Skype) de trend aanwakkeren en de rest zal snel volgen.

Bronnen:

  • https://graphicmama.com/blog/graphic-design-trends-2018/
  • https://venngage.com/blog/graphic-design-trends/
  • https://blog.snappa.com/graphic-design-trends-2018/
  • https://www.frankwatching.com/archive/2017/12/11/10-webdesigntrends-2018/
  • http://blog.exitable.nl/design-trends-2018-dave