Als startende ondernemer heb je diverse marketing- en communicatiemiddelen nodig om jouw startup een succesvolle start te geven. In deze blog beschrijf ik welke tools je nodig hebt aan de hand van een verhelderende infographic. Vergeet niet de bijbehorende uitleg te lezen. Succes!

Brainstormfase

Mission statement

  • Beschrijf in drie tot vijf zinnen de belangrijkste doelstellingen van jouw onderneming.

Doelgroep(en)

Unique selling points (USP’s)

  • De USP’s zijn in feite je concurrentievoordelen. Beschrijf drie tot vijf UPS’s waarmee je je als ondernemer wilt onderscheiden.

Realisatiefase

Logopakket

  • Zorg ervoor dat je logo in diverse bestanden beschikbaar is: digitaal (RGB-kleuren), vector, print (CMYK-kleuren) en diverse variaties (zwart, wit en eventueel andere kleuren).
  • Voeg eventueel een pay-off of slogan aan je logo toe.

Huisstijl

  • Visitekaartje
  • Briefpapier & enveloppen
  • Template voor offertes & facturen
  • E-mailhandtekening
  • Advertenties en reclameborden
  • Brochures en magazines
  • Template-presentatie (bijv. Powerpoint of Prezi)

Website of webshop

  • Domeinnaam & webhosting
  • Platformkeuze (bijvoorbeeld WordPress of zelf bouwen)
  • Content voor het vullen van de website
  • Duidelijke menustructuur
  • Herkenbare vormgeving
  • Blogs en nieuws
  • Contactmogelijkheden
  • SEO-strategie
  • Koppelingen met externe marketingsoftware (o.a. nieuwsbrieven, social media en analytics)

Social media

  • Content (visuals, infographics, video)
  • Banners voor de kanalen
  • Herkenbare vormgeving

 

Optimalisatiefase

Schrijven en delen waardevolle content

  • Blogs, nieuws, whitepapers
  • Social media

Testen & monitoren website

  • Webstats via Google Analytics
  • Lead-generatie tools

 

Bronnen: