macdonalds

MacDonalds wisselde de rode achtergrondkleur in voor een groene kleur voor het opwekken van positievere associaties bij de consument.

Een lay-out met logische kleuren die aansluit op de doelgroep zijn belangrijke factoren voor succes. Neem MacDonalds. Deze fastfoodgigant heeft er onlangs voor gekozen om de rode achtergrond in combinatie met het gele logo te vervangen door een groene achtergrond. Met deze kleurverandering wil McDonalds het gedrag van de consument onbewust beïnvloeden en langzaam positievere associaties in ons hoofd opwekken. Groene logo’s worden namelijk geassocieerd met duurzaam, gezond, natuurlijk en betrouwbaar.

Kleuren hebben een psychologisch effect op onze gevoelens en emoties. Tijdens het creëren van nieuwe ontwerpen voor bijvoorbeeld logo’s of websites is het handig om hier bewust mee bezig te zijn. In dit artikel een paar tips waar je aan kunt denken als je aan de slag gaat met kleuren.

flatui_colors

Inspiratie voor nieuwe en hippe kleuren opdoen? Bekijk deze website eens: www.flatuicolors.com

De betekenissen van kleuren

Elke kleur brengt een bepaald gevoel met zich mee. Voor grafische ontwerpen kun je je afvragen welk gevoel het zou moeten uitstralen. Moet het ontwerp eruit knallen, of moet het juist zakelijk, vrolijk of misschien wel duurzaam zijn? Hier kun je bijpassende kleuren bij zoeken. Hieronder de gevoelens die geassocieerd worden met de meest gebruikte kleuren:

  • Rood: passie, liefde, actie, agressie, kracht, voedsel, gevaar
  • Oranje: energie, warmte, vriendelijk, comfortabel, jeugdig, vrolijk
  • Geel: licht, vrolijk, energie, speels
  • Wit: schoon, fris, puur, simpel, rust
  • Grijs: neutraal, saai, veilig, betrouwbaar, stijlvol
  • Blauw: fris, zakelijk, betrouwbaar, vrijheid, integriteit, rust, wijsheid
  • Groen: duurzaam, natuur, groei, betrouwbaar, gezond
  • Bruin: natuur, aards, duurzaam, kracht
  • Zwart: mysterieus, elegantie, exclusiviteit, duister
  • Paars: rijkdom, luxe, spiritualiteit, wijsheid
  • Roze: zoet, onschuldig, jeugdig, vrolijk, romantisch

De laatste kleurentrends
In de afgelopen jaren zijn er een aantal ongeschreven ontwerpregels ontstaan, voortgekomen uit de laatste design-trends. Om te beginnen kun je onnatuurlijke en (te) felle kleuren het beste vermijden. Denk aan felgroen, -blauw of –oranje. Deze kleuren zijn eigenlijk niet meer van deze tijd. Heldere en felle kleuren trekken over het algemeen vaak wel de aandacht, maar dit kan het logo of de website ook breken. Pasteltinten en kleuren die gebaseerd zijn op ’flat design’ brengen over het algemeen een meer verfijnd beeld.

Vermijd het gebruik van te veel verschillende kleuren. Kies liever één hoofdkleur (en mogelijk een tweede kleur en derde sub-kleur), maar niet meer dan dat. Dat maakt een website of logo erg onrustig. Het toepassen van een vol vlak ligt in de lijn van eenvoud en maakt een overzichtelijke impressie. Steeds meer grafisch designers maken gebruik van mozaïekpatronen. Deze patronen bevatten meerdere kleuren in meerdere tinten van een enkele kleur.

Tips vooraf
Vraag je aan het begin van het ontwerpproces af wat je wilt uitstralen. Zoek daar passende kleuren bij. Heb je een idee welke kleur je zou willen gebruiken, maar weet je niet zo goed welke aanvullende kleuren je nodig hebt om de huisstijl compleet te maken? Dan is het handig om een kleurenpalet te maken. Kom je er zelf niet uit? Maak dan gebruik van deze handige tools om de mooiste kleurencombinaties te maken: